Prawa pasażera linii lotniczych

Co Ci się należy w razie nieprzewidzianych sytuacji

Prawa podstawowe

Prawa podstawowe przysługują każdej osobie wylatującej z dowolnego lotniska na terenie UE lub lecącej do UE liniami lotniczymi z państw członkowskich, Islandii, Norwegii lub ze Szwajcarii:

✔ Linia lotnicza nie może nakładać na pasażera wyższych opłat z powodu jego obywatelstwa lub miejsce zakupu.
✔ W przypadku odwołania lotu, opóźnienia lub nadkompletu rezerwacji (tzw. overbooking) przysługują Ci prawa do rekompensaty.

Co musi zapewnić linia lotnicza, jeżeli odwołano lot lub nastąpił overbooking:

✔ Alternatywną podróż do miejsca docelowego w porównywalnym czasie
✔ Zwrot kosztów biletu oraz w pewnych okolicznościach powrót do lotniska, z którego pasażer rozpoczynał podróż

Czego możesz oczekiwać w przypadku opóźnienia powyżej 5 godzin:

✔ Zwrot pieniędzy (po przyjęciu zwrotu nie przysługuje Ci prawo do innej pomocy)
✔ W przypadku bardzo długich opóźnień otrzymasz wyżywienie i nocleg, bezpłatną rozmowę telefoniczną, komunikację (np. przejazd z lotniska do hotelu)

Odszkodowania

W sytuacji, kiedy odmówiono Ci wejścia na pokład, odwołano lot lub do portu docelowego dotrzesz z opóźnieniem większym niż 3 godziny masz prawo do odszkodowania, którego wysokość zależy od długości trasy:

✔ Do 1500 km 250 euro
✔ W ramach UE powyżej 1500 km 400 euro
✔ Poza UE poniżej 1500-3500 km 400 euro
✔ Poza UE powyżej 600 euro

Musisz też wiedzieć, że jeżeli przedłożono Ci propozycję zastępczego lotu, kwota odszkodowania może zostać zmniejszona do 50%.

Kiedy nie masz prawa do odszkodowania

✔ Jeżeli powiadomiono Cię o odwołaniu lotu na 2 tygodnie przed podróżą
✔ Albo zaproponowano alternatywne połączenie w podobnym czasie na tej samej trasie
✔ Odwołanie nastąpiło na skutek wyjątkowych okoliczności (pogoda uniemożliwiająca bezpieczny start)

Pamiętaj, że odszkodowanie i zwrot pieniędzy za niewykorzystany lot to nie to samo. Mimo że nie otrzymasz odszkodowania za nierealizowany z powodu fatalnej pogody lot, to ciągle masz prawo do zwrotu kosztu biletu lub alternatywnego połączenia, a nawet do przeniesienia rezerwacji na inny wolny termin.

Jak uzyskać odszkodowanie i zwrot za kosztu biletu?

Wypełnij formularz skargi  i wyślij do linii lotniczych, które obsługiwały lot. Zachowaj kopię.

Jeżeli przewoźnik nie odpowie w ciągu 30 dni lub jego decyzja nie jest dla Ciebie zadowalająca, możesz skontaktować się z odpowiednim organem odpowiedzialnym za egzekwowanie przepisów w danym kraju. Wykaz znajdziesz tu: lista.

Bagaż – zgubienie lub uszkodzenie

Za zgubienie, opóźnienie lub uszkodzenie bagażu, który w chwili nadania nie posiadał wad, przysługuje Ci odszkodowanie. Na złożenie skargi masz tylko 7 dni. Wyjątkiem jest opóźnienie bagażu – wtedy przysługuje Ci 21 dni na złożenie skargi.  Linie lotnicze przyznają odszkodowanie do wysokości 1 220 euro, chyba że pasażer przewoził wartościowe przedmioty i złożył przed odprawą stosowne oświadczenie u przewoźnika (co wiąże się z dodatkową opłatą). Jest to niezależne od prywatnego ubezpieczenia podróżnego.

Rezerwowanie lotów przez internet - przejrzystość cen

Rezerwując lot przez internet, także u nas na FRU.PL, masz prawo oczekiwać, że podane będą całkowita cena biletu, osobna opłata serwisowa, koszt usług dodatkowych, a ponadto usługi dodatkowe nie będą dodane do koszyka domyślnie, tylko trzeba świadomie je zaznaczyć.

Wyraźnie podane muszą być taryfa lotnicza, podatki, opłaty lotniskowe, dodatki lub dopłaty.

Powyższy tekst powstał na podstawie naszych doświadczeń i informacji ze strony europa.eu. Jeżeli masz więcej pytań dotyczących reklamacji, skontaktuj się z naszym Centrum Rezerwacji.