Ładowanie...
LANGM_JS_PLUS_FLIGHT_TYPE_TF_DISCLAIMER
Codziennie na wszystkich lotniskach świata z różnych przyczyn loty bywają opóźnione lub odwołane. Zanim wybierzesz się w podróż Breda - Valladolid a Twój lot będzie opóźniony lub odwołany, przeczytaj, co zrobić w takiej sytuacji i czego możesz oczekiwać od przewoźnika. Najistotniejsze kwestie dotyczące praw pasażera reguluje Konwencja Montrealska z 1996 roku oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 261 z 2004 roku w sytuacji odwołania lub opóźnienia lotu. To, czy możesz się ubiegać o odszkodowanie od przewoźnika za opóźnienie lotu zależy od długości opóźnienia. Rekompensata od organizatora lotu przysługuje podróżnym za spóźnienia powyżej 180 minut w stosunku do zaplanowanej godziny lądowania. Jeśli lot jest opóźniony więcej niż 5 gidzin, pasażerowie mają prawo ubiegać się o zwrot kosztów biletu Breda - Valladolid. Rekompensata może być w formie przekazu pieniężnego lub w formie bonów podróżnych, jeśli poszkodowany wyrazi na to zgodę. W przypadku gdy opóźnienie spowoduje potrzebę noclegu przwoźnik powinien zwrócić koszt wynajęcia pokoju oraz zapewnić transport pomiędzy hotelem a lotniskiem. Ponadto w momencie każdego opóźnienia przewoźnik musi zapewnić poszkodowanym pasażerom bezpłatne napoje i posiłki, których ilość adekwatna jest od czasu oczekiwania na podróż oraz powinien umożliwić wykonanie 2 połączeń telefonicznych na swój koszt. A co jeśli przewoźnik odwoła Twój lot Breda - Valladolid? Gdy lot został odwołany podróżny może domagać się zwrotu w terminie do 7 dni całkowitego kosztu biletu lub zmiany planu podróży. Jeżeli nie został na czas, czyli do 14 dni przed wylotem poinformowany o odwołaniu lotu lub został powiadomiony w okresie krótszym i organizator lotu nie zaproponował mu przelotu alternatywnego w czasie określonym przez właściwe przepisy, przysługuje mu odszkodowanie pieniężne w wysokości od 250 do 600 euro. Wspomniana rekompensata pieniężna nie przysługuje jednak, jeżeli lot odwołano z przyczyn obiektywnych takich jak m.in. złe warunki atmosferyczne, strajk na lotnisku lub niestabilna sytuacja polityczna w kraju docelowym.
Wniosek o rekompensatę składamy w pierwszej kolejności u przewoźnika. Wzór protokołu rekalmacyjnego znajdziesz zawsze na stronie internetowej linii lotniczych i z niego warto korzystać. Jeśli taki formularz chcesz wypełnić na lotnisku, to skorzystasz ze wzoru unijnego w biurze obsługi organizatora lotu, z którego usług korzystałeś. W przypadku gdy przewoźnik nie podjął się opieki nad pasażerami, to do takiego formularza reklamacyjnego załącz wszystkie paragony, za zakup artykułów higienicznych, które były niezbędne na czas oczekiwania na lot. Jeżeli linia lotnicza odrzuci wniosek reklamacyjny można wystąpić ze skargą do Komisji Ochrony Praw Pasażerów, która działa przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Jest to ważne, gdyż dopiero po wyczerpaniu procedury reklamacyjnej u przewoźnika, można wnieść do ULC skargę na naruszenie przez przewoźnika postanowień przepisów unijnych. Skargę można złożyć, jeśli od momentu złożenia reklamacji minęło więcej niż 30 dni. Należy do niej dołączyć kopię reklamacji złożonej u linii lotniczej, kopię udzielonej przez niego odpowiedzi, bądź wskazanie, że pomimo upływu terminu 30 dni odpowiedź na reklamację nie została udzielona oraz kopię potwierdzenia rezerwacji na dany lot.