Ładowanie...
LANGM_JS_PLUS_FLIGHT_TYPE_TF_DISCLAIMER
Codziennie na wszystkich lotniskach globu z różnych przyczyn wybrane rejsy bywają spóźnione lub odwołane. Zanim wybierzesz się w podróż Haga - Minorka a Twój lot będzie opóźniony lub odwołany, dowiedz się, co zrobić w takiej sytuacji i czego możesz oczekiwać od przewoźnika. Najważniejsze kwestie dotyczące praw podróżnego określa Konwencja Montrealska z 1996 roku oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 261 z 2004 roku w sytuacji odwołania lub opóźnienia lotu. To, czy możesz się ubiegać o odszkodowanie od przewoźnika za opóźnienie lotu jest zależne od czasu trwania opóźnienia. Rekompensata od organizatora lotu przysługuje turystom za spóźnienia większych niż 3 godziny w stosunku do pierwotnej godziny lądowania zagwarantowanej przez przewoźnika. Jeśli lot jest spóźniony powyżej 5 godzin, turyści mają prawo ubiegać się o zwrot pieniędzy za bilet Haga - Minorka. Rekompensata może być w formie ewkiwalentu pieniężnego lub w formie bonów podróżnych, jeśli poszkodowany wyrazi na to zgodę. W przypadku gdy opóźnienie przekroczy wspomniane wyżej limity linie lotnicze powinny zwrócić koszt wynajęcia pokoju oraz zapewnić transport pomiędzy hotelem a lotniskiem. Dodatkowo w momencie każdego opóźnienia organizator lotu musi zapewnić poszkodowanym pasażerom bezpłatne napoje i posiłki, których ilość adekwatna jest od czasu oczekiwania na podróż oraz powinien umożliwić wykonanie 2 rozmów telefonicznych na swój koszt. A co jeśli organizator lotu odwoła Twój lot Haga - Minorka? Gdy lot został odwołany pasażer ma prawo domagać się zwrotu w terminie do 7 dni pełnego kosztu biletu lub zmiany planu podróży. Jeżeli nie został na czas, czyli do 14 dni przed wylotem poinformowany o odwołaniu lotu lub został powiadomiony w okresie krótszym i organizator lotu nie zaoferował mu przelotu alternatywnego w czasie określonym przez właściwe przepisy, przysługuje mu odszkodowanie pieniężne w wysokości od 250 do 600 euro. Wspomniane odszkodowanie nie przysługuje jednak, jeżeli lot odwołano z przyczyn niezależnych od przewoźnika takich jak m.in. złe warunki atmosferyczne, strajk na lotnisku lub niestabilna sytuacja polityczna w kraju docelowym.
Wniosek o rekompensatę składamy w pierwszej kolejności u przewoźnika. Wzór protokołu rekalmacyjnego znajdziesz zawsze na stronie internetowej linii lotniczych i z niego warto korzystać. Jeśli taki formularz chcesz uzupełnić na lotnisku, to skorzystasz ze wzoru unijnego w biurze obsługi organizatora lotu, z którego usług korzystałeś. W przypadku gdy linie lotnicze nie podjęły się opieki nad pasażerami, to do takiego formularza reklamacyjnego dołącz wszystkie paragony, za zakup noclegu, które były niezbędne na czas oczekiwania na lot. Jeżeli przewoźnik odmówi wypłaty odszkodowania można wystąpić ze skargą do Komisji Ochrony Praw Pasażerów, która działa przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Jest to ważne, gdyż dopiero po wyczerpaniu procedury reklamacyjnej u przewoźnika, można wnieść do ULC skargę na naruszenie przez przewoźnika postanowień przepisów unijnych. Skargę masz prawo złożyć, jeśli od momentu złożenia reklamacji minęło więcej niż 30 dni. Należy do niej dołączyć kopię reklamacji złożonej u linii lotniczej, kopię otrzymanej odpowiedzi, bądź wskazanie, że po upływie miesiąca odpowiedź nie została udzielona oraz kopię potwierdzenia rezerwacji na dany lot.