Ładowanie...
LANGM_JS_PLUS_FLIGHT_TYPE_TF_DISCLAIMER
Każdego dnia na wszystkich lotniskach świata z różnych przyczyn wybrane rejsy bywają opóźnione lub odwołane. Zanim wybierzesz się w podróż Lund - Degerfors a Twój lot będzie opóźniony lub odwołany, przeczytaj, co zrobić w takiej sytuacji i czego możesz oczekiwać od przewoźnika. Najistotniejsze kwestie dotyczące praw podróżnego reguluje Konwencja Montrealska z 1996 roku oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 261 z 2004 roku w sytuacji odwołania lub opóźnienia lotu. To, czy możesz się ubiegać o odszkodowanie od przewoźnika za opóźnienie lotu jest zależne od czasu trwania opóźnienia. Rekompensata od operatora lotu przysługuje podróżnym za spóźnienia powyżej 3 godzin w stosunku do pierwotnej godziny lądowania zagwarantowanej przez przewoźnika. Jeśli lot jest spóźniony więcej niż 5 gidzin, pasażerowie mają prawo ubiegać się o zwrot pieniędzy za bilet Lund - Degerfors. Rekompensata może być w formie przekazu pieniężnego lub w formie bonów podróżnych, jeśli poszkodowany wyrazi na to zgodę. W przypadku gdy opóźnienie spowoduje potrzebę noclegu linie lotnicze powinny zwrócić koszt wynajęcia pokoju oraz zapewnić transport pomiędzy hotelem a lotniskiem. Ponadto w momencie każdego opóźnienia organizator lotu musi zapewnić poszkodowanym pasażerom bezpłatne napoje i posiłki, których ilość adekwatna jest od czasu oczekiwania na podróż oraz powinien umożliwić wykonanie 2 połączeń telefonicznych na swój koszt. A co jeśli linie lotnicze odwoła Twój lot Lund - Degerfors? Gdy samolot został odwołany podróżny ma prawo domagać się zwrotu w terminie 7 dni całkowitego kosztu biletu lub zmiany planu podróży. Jeżeli nie został w odpowiednim czasie, czyli na 14 dni przed wylotem poinformowany o odwołaniu lotu lub został powiadomiony w okresie krótszym i organizator lotu nie zaproponował mu przelotu alternatywnego w czasie określonym przez właściwe przepisy, przysługuje mu odszkodowanie pieniężne w wysokości od 250 do 600 euro. Wspomniana rekompensata pieniężna nie przysługuje jednak, jeżeli lot odwołano z przyczyn obiektywnych takich jak m.in.niekorzystne warunki atmosferyczne, strajk na lotnisku lub niestabilna sytuacja polityczna w kraju docelowym.
Wniosek o odszkodowanie składamy w pierwszej kolejności u przewoźnika. Wzór formularza rekalmacyjnego znajdziesz zawsze na stronie linii lotniczych i z niego warto korzystać. Jeśli taki protokół chcesz uzupełnić na lotnisku, to skorzystasz ze wzoru unijnego w biurze obsługi przewoźnika, z którego usług korzystałeś. W przypadku gdy przewoźnik nie podjął się opieki nad pasażerami, to do takiego protokołu reklamacyjnego dołącz wszystkie paragony, za zakup artykułów higienicznych, które były niezbędne na czas oczekiwania na lot. Jeżeli linia lotnicza odrzuci wniosek reklamacyjny można wystąpić ze skargą do Komisji Ochrony Praw Pasażerów, która działa przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Jest to ważne, gdyż dopiero po bezskutecznym podjęciu wszystkich kroków formalnych u linii lotniczej, można wnieść do ULC skargę na naruszenie przez przewoźnika postanowień przepisów unijnych. Skargę masz prawo złożyć, jeśli od momentu złożenia reklamacji minęło 30 dni. Należy do niej załączyć kopię reklamacji złożonej u linii lotniczej, kopię otrzymanej odpowiedzi, lub wskazanie, że pomimo upływu terminu miesiąca odpowiedź na reklamację nie została wysłana a także kopię potwierdzenia rezerwacji na dany lot.