Ładowanie...
LANGM_JS_PLUS_FLIGHT_TYPE_TF_DISCLAIMER
Codziennie na wszystkich lotniskach świata z różnych przyczyn loty bywają spóźnione lub odwołane. Zanim wybierzesz się w podróż Międzyzdroje - Baia Mare a Twój lot będzie opóźniony lub odwołany, przeczytaj, co zrobić w takiej sytuacji i czego możesz oczekiwać od organizatora lotu. Najistotniejsze kwestie dotyczące praw pasażera określa Konwencja Montrealska z 1996 roku oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 261 z 2004 roku w przypadku odwołania lub opóźnienia lotu. To, czy możesz się ubiegać o odszkodowanie od linii lotniczych za opóźnienie lotu jest zależne od długości opóźnienia. Odszkodowanie od organizatora lotu przysługuje turystom za opóźnienia większych niż 3 godziny w stosunku do zaplanowanej godziny lądowania. Jeśli lot jest opóźniony powyżej 5 godzin, turyści mają prawo ubiegać się o zwrot pieniędzy za bilet Międzyzdroje - Baia Mare. Odszkodowanie może być w formie ewkiwalentu pieniężnego lub w formie bonów podróżnych, jeśli poszkodowany wyrazi na to zgodę. W przypadku gdy opóźnienie spowoduje potrzebę noclegu linie lotnicze powinny zwrócić koszt wynajęcia pokoju oraz zapewnić transport pomiędzy hotelem a lotniskiem. Ponadto w momencie każdego opóźnienia przewoźnik musi zapewnić poszkodowanym pasażerom bezpłatne napoje i posiłki, których ilość zależna jest od czasu oczekiwania na podróż oraz powinien umożliwić wykonanie 2 połączeń telefonicznych na swój koszt. A co jeśli przewoźnik odwoła Twój lot Międzyzdroje - Baia Mare? Gdy lot został odwołany pasażer ma prawo domagać się zwrotu w terminie 7 dni pełnego kosztu biletu lub zmiany planu podróży. Jeżeli nie został w odpowiednim czasie, czyli do 14 dni przed datą planowanego lotu poinformowany o odwołaniu lotu lub został powiadomiony w okresie krótszym i przewoźnik nie zaoferował mu przelotu alternatywnego w czasie określonym przez właściwe przepisy, przysługuje mu odszkodowanie pieniężne w wysokości od 250 do 600 euro. Wspomniana rekompensata pieniężna nie przysługuje jednak, jeżeli lot odwołano z przyczyn niezależnych od przewoźnika takich jak m.in.niekorzystne warunki atmosferyczne, strajk na lotnisku lub niestabilna sytuacja polityczna w kraju docelowym.
Wniosek o odszkodowanie składamy w pierwszej kolejności u przewoźnika. Wzór formularza rekalmacyjnego znajdziesz zawsze na stronie linii lotniczych i z niego warto korzystać. Jeśli taki protokół chcesz wypełnić na lotnisku, to skorzystasz ze wzoru unijnego w biurze obsługi przewoźnika, z którego usług korzystałeś. W sytuacji gdy linie lotnicze nie podjęły się opieki nad pasażerami, to do takiego protokołu reklamacyjnego dołącz wszystkie paragony, za zakup noclegu, które były konieczne na czas oczekiwania na lot. Jeżeli przewoźnik odrzuci wniosek reklamacyjny można wystąpić ze skargą do Komisji Ochrony Praw Pasażerów, która działa przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Jest to ważne, gdyż dopiero po bezskutecznym podjęciu wszystkich kroków formalnych u linii lotniczej, można złożyć do ULC skargę na naruszenie przez przewoźnika postanowień przepisów unijnych. Skargę masz prawo złożyć, jeśli od momentu złożenia formularza reklamacyjnego minęło 30 dni. Należy do niej dołączyć kopię reklamacji złożonej u linii lotniczej, kopię udzielonej przez niego odpowiedzi, lub informację, że pomimo upływu terminu 30 dni odpowiedź na reklamację nie została wysłana oraz kopię potwierdzenia rezerwacji na dany lot.